Vlastní vyhledávání
|
NAPSALI O NÁS
McFerrin překvapil Prahu a ona zase jehoPraha - Autor hitu Don’t Worry, Be Happy zažil v Kongresovém centru pár magických chvilek V Kongresovém centru v Praze na ně hrál jako na klávesnici: skákáním imaginárního panáka přiměl obecenstvo vydávat zvuky odpovídající tónům na klasické stupnici. Do toho improvizoval poměrně složitou melodii, takže mu ke konci sotva stačil dech. Jen další důkaz toho, jak jsou McFerrinovy hrátky s hudbou náročné. Nikdo nezná jejich úskalí lépe než on sám, a proto není bez zajímavosti, že se ve čtvrtek dočkal několika okamžiků, které ho upřímně překvapily a ohromily. Prvním byla úroveň spolupráce pražského publika při zpěvu árie Charlese Gounoda Ave Maria, k níž McFerrin poskytl bachovský základ (pro který se zmíněné skladbě říká Ave Maria Bach-Gounod). Jeden by se nedivil, kdyby byly v sále tajně roztroušeny celé Bambini di Praga – ty však teď asi mají jiné starosti, takže nezbývá než věřit, že to opravdu zpívali řadoví občané. Každopádně, Bobbyho sepjaté ruce a děkovný pohled kamsi vzhůru dokazovaly, že se tu povedlo něco mimořádného. Sólo pro Dana Bártu Oba zpěváci používají podobné triky (včetně toho, že při stoupání či klesání hlasem kladou prsty na mikrofon, jako by to byl dechový nástroj). Bárta je paradoxně preciznější než McFerrin, kterého nikdy neopouští bluesový feeling a je ochoten melodii technicky nedotáhnout, pokud to má příznivý vliv na atmosféru daného okamžiku. Při jejich (škoda, že jen jedné) společné improvizaci se Bobby krásně upozadil a nechal svého českého kolegu, aby nad základním motivem vystavěl věž z písně. Rozpustilé notování s chlapeckým sborem Boni Pueri v závěru čtvrtečního večera už bylo jen třešinkou na dortu, k jehož bezvadné chuti přispěly i sólové ekvilibristiky Bobbyho McFerrina v číslech jako Drive (skladba z jeho nejslavnějšího alba Simple Pleasures, kterou používá k uspokojení diváků, co by rádi slyšeli Don’t Worry, Be Happy). Muzikálnost tohoto osmapadesátiletého černošského vokalisty, jenž se narodil v Anglii, ale vyrostl v Americe, skutečně nezná mezí, takže vám za neustálého prozpěvování předvede, jak startuje motorka i jak odlétá kos z McCartneyho písničky Blackbird. Ovace vestoje, trvající ještě dlouho poté, co jedna z nejpozoruhodnějších hvězd světové pop music zmizela v zákulisí, potvrdily, že se Praha stala svědkem čehosi naprosto výjimečného. Michal Bystrov - www.denik.cz (18. 5. 2008)
|