Vlastní vyhledávání
|
NAPSALI O NÁS
Král Roger jako zvukové vábeníPolský skladatel Karol Szymanowski je u nás málo známý, proto pražské koncertní uvedení jeho opery Král Roger Českou filharmonií lze právem označit za dramaturgickou událost sezony. Szymanowski (1882–1937) byl ovlivněn Straussem i Debussym a jeho sympatie k Sicílii i mimoevropským duchovním směrům našly výraz právě v Králi Rogerovi. Děj se odehrává na Sicílii ve 12. století. Král Roger neodolá vábení záhadného indického pastýře, přinášejícího poselství o svémbohu. Třebaže kněží požadují jeho smrt, král s královnou i celým dvorem nakonec extaticky následují mladého muže, ve skutečnosti boha Dionýsa. Operu lze jistě vykládat různě, podle některých názorů Szymanowski – sám homosexuál – pomocí složité paraboly naznačuje, že jedinec se osvobodí tehdy, pakliže naslouchá vlastní přirozenosti. Myšlenkové komplikovanosti hédonistického a mohutného díla, které v Praze nezaznělo sedmdesát let, odpovídají i hudební a provozovací nároky. Z tohoto pohledu byl čtvrteční koncert úspěchem. Pod taktovkou Charlese Dutoita se před posluchači rozprostřelo opojné zvukové plátno, vyznačující se orientálním koloritem a smyslností. Ještě větší průzračnost by možná interpretaci prospěla a umožnila vychutnat všechny jemnosti partitury a celkovou intenzitu díla. Z výborných sólistů, většinou Poláků, se mocným hlasem a kultivovaným projevemprosadil zvláště barytonista Adam Kruszewski jako Roger, ale i tenorista Wojciech Maciejowski jako králův rádce Edrisi. Naproti tomu slovenského tenoristu Ludovíta Ludhu stála role Pastýře dost námahy. Dospělý i chlapecký sbor se s dílem vyrovnaly se ctí. Věra Drápelová - MF DNES (29. 10. 2007)
|