Vlastní vyhledávání
|
NAPSALI O NÁS
Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2010
Večernímu koncertu k 150. výročí narození Gustava Mahlera předcházely v rodišti skladatele dvě představení. Po recitálu amerického barytonisty Thomase Hampsona v koncertním sále rodného domu vyhrávala Hudba Hradní stráže a Policie České republiky s dirigentem Václavem Blahunkem. Pódium dechového orchestru bylo umístěno v malebném prostoru mezi kostelem a vodní plochou, na jejímž jižním břehu bylo instalováno architektonicky a znamenitě řešené, zastřešené pódium. Repertoár velkého dechového orchestru, dědice policejních a četnických kapel první republiky, byl rekonstrukcí programu, který v Jihlavě provedla vojenská hudba 49. pěšího pluku ve dnech 31. července a 1. srpna roku 1875. Zazněly koncertní a pochodové skladby Franze Schuberta, Daniela-Françoise-Esprita Aubera, Johanna Strausse syna, Richarda Wagnera, Ludwiga van Beethovena, Františka Masáka, Philippa Fahrbacha a Josefa Franze Wagnera. Odpolední promenádní koncert měl skvělou atmosféru a výborné provedení.
Publikum celodenního programu v památném místě narození génia světové hudby se během dne proměňovalo a do jindy klidného místa rozloženého na vrch nad Humpolcem stále přijížděli noví posluchači z domova i ze zahraničí. Ti mohli být také svědky vpravdě veřejné generální zkoušky večerního koncertu všech účinkujících. V půl deváté večer zahájily připravené televizní štáby přímý přenos – koncert byl snímán v produkci norské televize Nordisk Disk TV a v koprodukci společností České televize, NRK-TV, ARTE France a EuroArts. Základem programu mahlerovského koncertu byla Symfonie č. 2 „Vzkříšení“ , z níž zazněly úryvky z první, čtvrté a páté věty. Další symfonickou hudbou byl úryvek ze čtvrté věty Symfonie č. 3. Ve vokálních číslech programu se střídali Anne Sofie von Otter (mezzosoprán) a Thomas Hampson (baryton). V nádherném výkonu, za nečekaně chladného večera, zahájila světová mezzosopránová hvězda pěveckou sérii koncertu částí Rheinlegendchen (Malá rýnská legenda) z písňového cyklu Chlapcův kouzelný roh. Z tohoto cyklu zazněly ještě dvě části – první píseň Revelge (Budíček) přednesl fascinujícím způsobem Thomas Hampson a oba společně pak provedli 11. část téhož cyklu Trost im Unglück (Útěcha v neštěstí). Nicméně pro svůj první výstup na pódiu si Hampson vybral cyklus Písně potulného tovaryše – č. 2 Ging heut morgen übers Feld (Polem za jitra jsem šel). Po nádherné kreaci Hampsonově provedla von Otter za doprovodu excelentního Mahlerova komorního orchestru pod vedením charismatického Manfreda Honecka část Urlicht (Prasvětlo) ze 4. věty Druhé symfonie Gustava Mahlera. Pódium pak opět patřilo úchvatnému provedení 2. části z písňového cyklu Pět písní na básně Friedricha Rückerta – Ich atmet einen Lindenduft (Dýchal jsem vůni lip), k níž Thomas Hampson přidal ještě pátou píseň téhož cyklu Ich bin der Welt abhanden gekommen (Opustil jsem tento svět) . Ta ale zazněla po výstupu Anne Sofie von Otter, kterou doprovázela ženská část Pražského filharmonického sboru (sbormistr Lukáš Vasilek) a Český chlapecký sbor Boni pueri (sbormistři Pavel Horák a Jakub Martinec). Jako andělský zpěv zapůsobilo – v plenéru mezi korunami stromů a vodní scenérií – výsostně vznešené provedení hudby ze závěrečné věty Mahlerovy Symfonie č. 3, tím spíše, že oba sbory zpívaly skryty zrakům publika z chrámové lodi kališťského kostela, viděli je tedy jen diváci u televizních obrazovek. Finální částí více než důstojného završení Hudebního festivalu Mahler Jihlava 2010 – Hudba tisíců se stala vokálně-instrumentální hudba poslední věty Symfonie č. 2 Gustava Mahlera Auferstehen (Vzkříšení), v níž spojily své vrcholné umělecké síly Anne Sofie von Otter (mezzosoprán), Marita Solbergová (soprán), Pražský filharmonický sbor, sbormistr Lukáš Vasilek, Český chlapecký sbor Boni pueri – všichni vokalisté tentokráte na pódiu – a Mahlerův komorní orchestr s dirigentem Manfredem Honeckem. K velkolepému závěru koncertu se takřka nedostává slov – bylo to spojení nejvyšší umělecké kvality, neuvěřitelně kouzelného prostředí plenéru obce Kaliště a povznášející pocit, že v ten okamžik zhlíží k rodišti Gustava Mahlera, prostřednictvím televizních kamer, skutečně celý svět.
Rafael Brom - Hudební rozhledy (1. 8. 2010)
|